هدف کلان: توسعه اقتصادی و اجتماعی کوهستان زاگرس همسو با حفاظت و احیای تنوع زیستی |
هدف پروژه: حفاظت از تنوع زیستی و سیمای سرزمین در محدوده منطقه زاگرس مرکزی |
بهبود وضعیت، حفظ و احیای تنوع زیستی در زیستگاههای جنگلی، مراتع و سواحل رودخانه ها در مناطق پایلوت مدیریتی با توجه به نقشه مناطق و خصوصیات تعیین شده در برنامه های مدیریتی |
گزارش پایش مناطق پایلوت مدیریتی
|
آغاز بررسی میدانی وضعیت زیستگاهها در مناطق پایلوت مدیریتی |
تا پایان سال 2016 می بایست در هر یک از مناطق پایلوت مدیریتی، حداقل به میزان ده هزار هکتار از زیستگاهها حفظ و احیاء شده باشند. همچنین مکانیسم های مدیریت مشارکتی، تخصیص بودجه و پایش آنها نیز فعال شده باشد. |
میزان تبدیل زیستگاههای طبیعی به سایر کاربری ها در هر یک از مناطق پایلوت مدیریتی |
بر اساس اطلاعات پروژه و نقشه های جی آی اس |
در حال اندازه گیری با استفاده از ابزار و نقشه های کاربری اراضی |
میزان تغییر کاربری در هر یک از مناطق پایلوت مدیریتی می بایست کمتر از پنجاه هکتار در سال باشد. |
جمعیت گونه های منتخب پرچم (فون و فلور) در کانون های بحرانی تنوع زیستی منطقه
تغییر وضعیت گونه های شاخص در مناطق پایلوت مدیریتی با توجه به مشکلات زیست محیطی ذیل:
- تخریب مراتع (گونه های منتخب فلور و پروانه دارای حساسیت در شرایط چرای بی رویه)،
- تخریب و خسارت وارده به جنگل (میزان احیا و باز زایی جوانه گونه درختان غالب (بعنوان نمونه بلوط ایرانی))،
- تخریب زیستگاههای رودخانه ای (شنگ اروپا-آسیایی)،
- فشار ناشی از شکار و صید (کبک دری)
|
آمارهای سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی؛ گزارشات پروژه |
در حال اندازه گیری از طریق بررسی و مطالعات پایه در نقاط آزمایشی
|
ثبات یا افزایش روند در مناطق نمونه برداری/ آمارگیری در پایان سال 2016
|
روند متوسط بار رسوب جابجا شده توسط رودخانه های اصلی در منطقه (مجموع مواد جامد معلق (تی اس اس)) |
آمارهای وزارت نیرو |
در حال اندازه گیری با استفاده از اطلاعات موجود |
ثبات یا کاهش روند در میزان تی اس اس تا پایان سال 2016 |
دستآورد 1: ایجاد چارچوب کاری ملی ،قانونی و سیاسی که کاملا از همسو سازی تنوع زیستی در توسعه کوهستانهای زاگرس مرکزی حمایت می نماید. |
تهیه پیش نویس پروپوزال و ارائه آن به مراجع تصمیم گیری و قانونگذاری جهت بررسی و با هدف بهبود سیاست ها و قوانین بگونه ای که از همسوسازی حفاظت از تنوع زیستی در توسعه کوهستان زاگرس حمایت نماید. |
درخواست رسمی توسط کمیته عالی طرح/ سازمان محیط زیست به دولت جهت بررسی و تایید |
تهیه پیش نویس ارزیابی چارچوب های حقوقی و قانونی |
پایان سال 2015/ آغاز سال 2016 |
تایید، تصویب و استقرار برنامه ملی حفاظت از تنوع زیستی در سیمای کوهستان زاگرس توسط مراجع ملی تصمیم گیری و قانونگذاری شامل تخصیص بودجه مورد نیاز و پایش برنامه. |
درخواست رسمی توسط کمیته عالی طرح/ سازمان محیط زیست به دولت جهت بررسی و تایید |
مکانیسم و ساختار ملی ایجاد نشده است. |
پایان سال 2015/ آغاز سال 2016 |
خروجی 1-1- ایجاد یک چارچوب نهادی و سیاسی برای سیستم مدیریت مناطق کوهستان زاگرس |
سیستم مدیریت جامع بهره برداری های بخشی برای کوهستان زاگرس مرکزی شامل استراتژی تعمیم، چارچوب قوانین و مقررات ملی، بطور رسمی ایجاد و رسماً ابلاغ شود. |
نهایی سازی طراحی سیستم، ابلاغ و اجرای آن |
طرح پیشنهادی بصورت رسمی ارائه نشده است.
|
پایان سال 2015 |
ساختار ثابت دولتی (در سطوح ملی و استانی) برای مدیریت/ توسعه پایدار کوهستان زاگرس مرکزی بطور رسمی ابلاغ و ایجاد شود. |
نهایی سازی طراحی سیستم، ابلاغ و اجرای آن |
هیچ دفتر یا دبیرخانه دائمی تاسیس نگردیده است. |
پایان سال 2015/ آغاز سال 2016 |
دستاورد 2- استفاده پایدار و حفاظت از تنوع زیستی در قالب برنامه های اقتصادی و بخشی و دستورالعمل های دولتی در سطح محدوده زاگرس کامل می گردد. |
ایجاد رسمی و فعال شدن مکانیسم مدیریت جامع منابع تنوع زیستی در چهار استان مربوط به محدوده کوهستان زاگرس مرکزی |
ابلاغ رسمی توسط مراجع استانی |
شورای برنامه ریزی و توسعه استانها مسئول هماهنگی برنامه ریزی توسعه اقتصادی می باشند، اما در حقیقت مکانیسم مدیریت منابع همسو با حفاظت از تنوع زیستی، فعال نگردیده است. |
پایان سال 2015 |
سیستم اطلاعات و ابزار مدیریتی برای چهار استان تهیه شده و در فرایند برنامه ریزی و مدیریت کوهستان زاگرس بکار گرفته شود. |
گزارش وضعیت کوهستان زاگرس مرکزی تهیه شده توسط پروژه در سال 2014 |
سیستم اطلاعات مدیریت کوهستان زاگرس مرکزی ایجاد نگردیده است.
|
پایان سال 2015 |
مکانیسم پشتیبان برای حفاظت از تنوع زیستی و مدیریت جامع منابع تنوع زیستی در محدوده کوهستان زاگرس مرکزی (شامل استراتژی مدیریت بخشی همراه با راهنماهای بهره برداری پایدار (جنگل، آب، مرتع، آبزی پروری، گردشگری و ...)، طرح اعتبارات کسب و کار برای تنوع زیستی و مراکز اطلاع رسانی تنوع زیستی کوهستان زاگرس مرکزی) بطور رسمی ایجاد و به طور کامل فعال شود. |
گزارشات پروژه و استراتژی مدیریت بخشی در کوهستان زاگرس مرکزی
|
راهبردها مدیریت بهره برداری بخشی همسو با حفاظت از تنوع زیستی، تهیه نشده است. |
پایان سال 2015 |
تهیه فهرست و ابزار مرجع اطلاعاتی در خصوص ارزیابی بیش از پنجاه گزینه درآمدزایی و معیشت حال حاضر جوامع روستایی و عشایری در کوهستان زاگرس مرکزی. |
تهیه فهرست ابزار مرجع |
رویکرد توسعه و برنامه ریزی معیشت پایدار بصورت سیستماتیک، استقرار نیافته است. |
تهیه فهرست اولیه در سال 2014 |
خروجی 2- 1 - اجرای برنامه مدیریت و توسعه آن در سراسر کوهستان زاگرس مرکزی |
مدیریت جامع و واحد کلیه منایع طبیعی در سراسر کوهستان زاگرس مرکزی |
ابلاغ رسمی دولت و تشریح چشم انداز کوهستان زاگرس مرکزی و اهداف مدیریت فعالیت های بخشی |
سیستم مدیریت کوهستان زاگرس مرکزی، شناسایی و تعیین نشده است. |
اجرای استراتژی تعمیم در سراسر کوهستان زاگرس مرکزی در سال 2015 |
خروجی 2-2 - تهیه ابزارها و سیستم های مدیریتی برای کوهستان زاگرس |
بکارگیری اطلاعات و ابزار مدیریتی و برنامه ریزی موثر منابع طبیعی و حفاظت در سراسر محدوده کوهستان زاگرس مرکزی |
تهیه سیستم اطلاعات و داده های کلیه منابع |
جمع آوری و تحلیل اطلاعات بصورت جداگانه و بخشی در حال انجام است. |
بکارگیری سیستم اطلاعات حفاظت از منابع در سراسر کوهستان زاگرس مرکزی در سال 2015 |
خروجی 2-3- برنامه پشتیبان معیشت در کوهستان زاگرس مرکزی |
اطلاعات در خصوص گزینه های معیشت و فعالیت های اقتصادی پایدار و اکولوژیک در کوهستان زاگرس مرکزی بطور گسترده ای در دسترس ذینفعان استانی و محلی قرار گیرد. |
تهیه فهرست گزینه های معیشت |
هیچ سیستم و مکانیسمی برای توسعه و انتشار اطلاعات مربوط به معیشت های پایدار ایجاد نشده است. |
بکارگیری ابزار اطلاعات معیشت در سراسر کوهستان زاگرس در سال 2015 |
دستاورد 3- مدلهای مناطق مدیریتی موفق، پایدار و قابل تعمیم از تلفیق توسعه پایدار منابع و معیشت با حفظ تنوع زیستی |
بهبود وضعیت حفظ و احیای زیستگاهها و تنوع زیستی در مناطق پایلوت مدیریتی با توجه به نقشه مناطق و خصوصیات تعیین شده در برنامه های مدیریتی |
گزارشات پروژه و کمیته برنامه ریزی محلی |
گزارشی موجود نیست.
|
تا پایان سال 2016 می بایست در هر یک از مناطق پایلوت مدیریتی، حداقل به میزان ده هزار هکتار از زیستگاههای تعیین شده و نقشه برداری شده، حفظ و احیاء شده باشند. همچنین مکانیسم های مدیریت مشارکتی، تخصیص بودجه و پایش آنها نیز فعال شده باشد. |
مشکلات ویژه آلاینده های منابع آب در برنامه های مدیریتی تعیین شده و با استفاده از رویکرد مشارکتی در محدوده مناطق پایلوت مدیریتی به شدت کاهش یابد. |
گزارشات پروژه و کمیته برنامه ریزی محلی |
در حال اندازه گیری است. |
کاهش آلاینده ها به میزان 10 درصد سالانه از سال 2013 |
سطح و میزان حمایت و حفاظت از تنوع زیستی در مناطق پایلوت مدیریتی بواسطه شکل گیری گروههای حفاظت محلی و مشارکت فعال آنها در فعالیت های حفاظتی و احیایی، افزایش یابد. |
گزارشات پروژه |
هیچ تشکل مردمی جهت حفاظت از منابع ایجاد نشده است. |
شکل گیری حداقل 8 گروه حفاظت تا پایان 2016
|
خروجی 3-1 - تکمیل و استقرار مناطق چهارگانه پایلوت مدیریتی؛ تکمیل ارزیابی برنامه پیلوت |
برنامه پایلوت پروژه زاگرس با کارایی قابل قبول تکمیل شود. نتایج برنامه پایلوت ارزیابی و توسط تصمیم گیران ملی و استانی پذیرفته، و بمنظور طراحی سیستم مدیریت حفاظت از تنوع زیستی در کل کوهستان زاگرس مرکزی بکار گرفته شود. |
گزارش ارزیابی برنامه و مناطق پایلوت مدیریتی |
سیستم پایش و ارزیابی ایجاد نشده است. |
پایان سال 2015 |
خروجی 3-2 - پشتیبانی از اجرای برنامه های مدیریت پایلوت در مناطق چهارگانه |
کمیته های مدیریت در مناطق پایلوت چهارگانه مدیریتی با حمایت فنی پروژه فعال شده و برنامه های اقدام بطور موثری اجراء شوند. |
طرح موضوع در طراحی سیستم مدیریت کوهستان زاگرس مرکزی |
آغاز فعالسازی کمیته های برنامه ریزی محلی |
پایان سال 2014/ آغاز سال 2015 |
خروجی 3-3 - پشتیبانی از اجرای اقدامات اولویت دار حفاظتی و معیشتی |
اقدامات اولویت دار حفاظت اجراء شده و در هر یک از مناطق پایلوت مدیریتی ارزیابی شوند. ابتکارات و راهبردهای معیشت اجراء شده و در هر یک از مناطق پایلوت مدیریتی ارزیابی شوند. |
گزارش کمیته برنامه ریزی محلی و گزارش پایش |
سیستم پایش و ارزیابی ایجاد نشده است. |
پایان سال 2014/ آغاز سال 2015 |